• Femke van Kilsdonk

Kinderen zijn geen honden: conditioneren is passé

In 1948 onderzocht Skinner operanet conditionering door middel van de Skinner-box. Proefdieren leerden dat ze eten kregen als ze op een knop drukten. Het gevolg bepaalt dus het gedrag. Ook bij kinderen wordt dit vaak toegepast. Geeft hij de hond een mep? Dan moet hij naar zijn kamer. Plast hij op het potje? Dan krijgt hij een sticker. Het is buitengewoon effectief, maar wel alleen op de korte termijn. Ik ben van mening dat simpelweg conditioneren (straffen en belonen) voor je hond misschien een goede aanpak is, maar voor je kind niet.

Effectiviteit

Straffen en belonen zijn enorm effectief op de korte termijn. Je kind zal echt wel stoppen met bijten als jij hem of haar altijd terugbijt. Maar op de lange termijn is het niet zo effectief. Als de prikkel (beloning) wegvalt, vervallen veel kinderen weer in hun oude gedrag. Je kind heeft niet geleerd om zijn 'behoefte' op een andere manier te uiten, maar heeft alleen geleerd om iets wel of niet te doen, omdat hij anders beloond of bestraft wordt. Hij leert dus niet om de hond niet te slaan, omdat dat vervelend is voor de hond, maar omdat hij anders naar zijn kamer moet.

Ook komt dit de emotionele regulatie en de band tussen ouder en kind zeker niet ten goede. Zoals ontwikkelingspsycholoog Aletha Solter zegt: "Juist als een kind onze liefde het minst lijkt te verdienen, heeft het die liefde het meest nodig."

Wat dan wel?

Laat ik voorop stellen dat ik helemaal niet tegen een keertje straf of een leuke beloning ben. Vooral complimenten heb ik helemaal niks tegen. En als je dochtertje je zoon in elkaar timmert, kan het heel prettig zijn om je dochter even op een andere plek te zetten. Maar daar mag het vervolgens niet stoppen! Tenminste, als je wilt dat je kind zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen gedrag en daarom dingen wel of niet doet.

Wat je dan wel moet doen? Praat! Waarom vertoonde je kind dat gedrag? Was je kind boos? Jaloers? Moe? Vertel je kind ook wat de gevolgen zijn. Vertel je kind waarom hij dat niet mag doen. En zoek samen naar een oplossing.

Een andere effectieve strategie is het laten ervaren van de gevolgen. Als je kind 's ochtends treuzelt, is er geen tijd meer om even tv te kijken of om even te spelen. Als je kind iets kapot maakt, dan moet hij zijn excuses aanbieden of meebetalen aan het nieuwe glas/bordje/vaas.


Hoe ga jij om met 'ongewenst' gedrag van je kind?

Alle speel- en opvoedtips in je mailbox ontvangen?

© Copyright 2020 Online opvoeden / info@onlineopvoeden.nl /  kvk nummer: 68597355

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon