• Femke van Kilsdonk

Omgaan met de overgang van wintertijd naar zomertijd

De overgang van wintertijd naar zomertijd betekent een kortere nacht en vaak ontregelde kinderen. Hun biologische klok raakt namelijk in de war waardoor het ritme even zoek is. Het kan wel een week duren, voordat kinderen helemaal gewend zijn aan de zomertijd. Met de onderstaande tips laat je de overgang van wintertijd naar zomertijd net wat soepeler verlopen.

Directe methode

Met de directe methode, draait je kind meteen mee in het nieuwe ritme. Eigenlijk doe je alsof er niets is veranderd. Je pakt dit als volgt aan:

  • Je brengt je kind op zaterdagavond op de normale, oude tijd naar bed.

  • Zondagochtend laat je de normale zomertijd beginnen en maak je je kind wakker als hij dat nog niet is rond zijn normale tijd.

  • Je eet heel de dag op de tijden volgens het nieuwe ritme. Dus als je normaal gesproken rond 12:00 luncht, doe je dat nu ook.

  • Je brengt je kind zondagavond naar bed rond zijn normale, nieuwe tijd.


Geleidelijke methode

Met de geleidelijke methode, laat je je kind langzaam wennen aan het nieuwe ritme. Je verschuift de bedtijd in stapjes. Je pakt dit als volgt aan:

  • Breng je kind vanaf woensdag elke dag een kwartiertje eerder naar bed, tot je kind gewend is aan de nieuwe bedtijd.. Als de normale bedtijd 19:00 was, breng je je kind op woensdag om 19:15 naar bed, op donderdag om 19:30, op vrijdag om 19:45 en op zaterdag om 20:00.

  • Pas dezelfde methode toe voor de maaltijden en de slaapjes overdag, zodat alles in het juiste ritme loopt. De lunch verschuift op woensdag dus naar 12:15 en ook het slaapje overdag schuift iedere dag een kwartiertje op.

Algemene tips

  • Doe de gordijnen en het raam open in de ochtend, zodat het licht en de geluiden naar binnen kunnen komen. Dit helpt de biologische klok om zich aan te passen. 

  • Zorg overdag voor voldoende beweging.

  • Laat je baby of peuter overdag voldoende slapen. Je kind wakker houden, heeft geen zin.

  • Dim 's avonds de lichten. Door het donkerder te maken, maakt je kind melatonine aan. Dit is een hormoon waardoor je slaperig wordt.

  • Blijf dezelfde slaaprituelen hanteren als dat je altijd al deed.

  • Geef je kind tijd. Het is normaal dat het wennen aan de zomertijd een tijdje duurt.

Hoe reageert jouw kind meestal op de overgang van wintertijd naar zomertijd of andersom? Hoe ga jij de overgang aanpakken?

Alle speel- en opvoedtips in je mailbox ontvangen?

© Copyright 2020 Online opvoeden / info@onlineopvoeden.nl /  kvk nummer: 68597355

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon