• Femke van Kilsdonk

Zonder stress de decembermaand door

De decembermaand is voor kinderen niet niks. De ruk van de herfstvakantie naar de kerstvakantie is lang, sinterklaas is bijna 3 weken in het land en dan heb je ook nog eens de kerstdagen! Merk jij ook aan je kind dat hij slechter slaapt, slechter eet, ziek is, minder goed luistert of misschien wel hoofdpijn of buikpijn heeft? En kijk je nu al uit naar januari als het 'gewone' leven weer begint? Lees dan vooral even door. Ik heb tips verzameld om de decembermaand wat makkelijker te maken voor zowel jou als je kind.

Druk, druk, druk

Volgens orthopedagoge Clarisse van Gorkum is er in december een piek te zien als het gaat om problemen bij kinderen. Ze slapen minder makkelijk in, slapen ineens niet meer door, gaan minder goed eten, hebben minder concentratie op school of krijgen hoofdpijn. Dat is te verklaren door drukte en vermoeidheid. De ruk van de herfstvakantie naar de kerstvakantie duurt 8 of 9 weken en overal is het een gekkenhuis. De sint komt langs, kinderen volgen het sinterklaasjournaal, er is een kerstdiner op school, er worden andere liedjes gezongen, er wordt geoefend voor een uitvoering, er staat ineens een kerstboom in huis en ze krijgen ook veel mee van de stress die hun ouders ervaren. Die maken zich bijvoorbeeld druk om het eten dat ze moeten bereiden, om het feit dat ze een hele avond met oma Truus aan tafel moeten zitten of om het feit dat de decembermaand zo duur is. Voor kinderen van gescheiden ouders kan de decembermaand nóg lastiger zijn. Ze worden vaak heen en weer geschoven, zodat geen van de ouders zich tekort gedaan voelt en vieren alles dubbel. Dat is behoorlijk belastend.

Hoe beperk je de stress?

  • Houd het klein Er hoeven geen 35372 cadeautjes onder de kerstboom, je kind hoeft niet perse een halve gala outfit aan en er hoeft ook geen 7 gangen diner geserveerd te worden. En misschien kun je 1 van de kerstdagen gewoon als gezin thuis doorbrengen? Of een lekkere boswandeling maken in plaats van op visite bij alle ooms en tantes?

  • Rustweek De snelle overgang van sinterklaas naar kerst is voor kinderen niet goed hanteerbaar. Haal de kerstversiering en de kerstcd's pas naar beneden als de sint een week het land uit is.

  • Maak een kalender Op deze kalender zet je alle gebeurtenissen: wanneer moet je kind naar school? Wanneer is het weekend? Wanneer is het kerstmis? Wanneer is het oud en nieuw? Etc.

  • Maak het voorspelbaar Je kunt een groot deel van de spanning weghalen door je kind veel te vertellen over wat er gaat gebeuren. Wie komen er allemaal eten? Wat wordt er gegeten? Welke kleren doen jullie aan? En misschien kun je zelfs al vertellen wat voor cadeautje je kind krijgt. Vraag ook op school na wat er allemaal gaat gebeuren, zodat je dat samen kunt bespreken.

  • Beperk je eigen stress Ga dit jaar op tijd inkopen doen, zorg dat je op tijd begint net de voorbereidingen voor het kerstdiner, geef je huis een week voor kerst al een uitgebreide schoonmaakbeurt etc. Hierdoor breng je geen stress over op je kinderen en ben je waarschijnlijk een stuk gezelliger.

  • Maak van de kerstman geen boeman. Zeg nooit dat je kind geen cadeautjes krijgt als hij niet lief is, dat de kerstman je kind in de gaten houdt etc. Dat maakt je kind alleen maar gespannen en bang. En dat bevordert het positieve gedrag niet!

  • Bouw rustmomenten in Probeer de maand buiten de feestdagen om rustig te houden. Niet teveel uitstapjes, maar gewoon lekker thuis spelen met de lego, knutselen en een filmpje kijken.

  • Bespreek de dag Spreek elke avond bij het naar bed brengen van je kind even de dag door. Zo kan je kind alles even op een rijtje zetten en vragen stellen. Dat geeft rust.

Gedraagt jouw kind zich anders in de decembermaand? Wat doe jij om de stress te verminderen?

Alle speel- en opvoedtips in je mailbox ontvangen?

© Copyright 2020 Online opvoeden / info@onlineopvoeden.nl /  kvk nummer: 68597355

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon