10 Geboden voor een gezonde baby

Je kindje ontwikkelt zich nooit zo snel meer als in de eerste weken van zijn bestaan. Tijdens de zwangerschap dus. Een klein foutje in de ontwikkeling kan zorgen voor levenslange gevolgen. Je zwangerschap is dus hét moment om goed voor je jezelf en je baby te zorgen. Dit doe je door je onder andere aan de volgende 10 geboden te houden:

 

  1. Stoppen met roken
    Roken verhoogt de kans op een miskraam, een placentaloslating, een vroeggeboorte, een groeiachterstand, een gespleten gehemelte, klompvoetjes en een doodgeboorte. Best wel heftig he? Dus hup, weg met die sigaretten, want het is van levensbelang voor je baby om te stoppen. Het fabeltje: ‘stoppen met roken geeft stress’ gaat niet op, want roken geeft ook stress (die begint 5 minuten na elke sigaret) en is super schadelijk voor je baby! Er bestaat voor roken geen ondergrens, dus ook 5 sigaretten per dag zorgen voor schade. Bovendien werkt dit ook niet voor jezelf. Je houdt de verslaving in stand en hunkert de hele dag naar een sigaret. Stoppen dus! En lukt dit niet alleen? Zoek dan hulp.

  2. Stoppen met drinken
    Net als bij roken is er voor alcohol geen veilige ondergrens. Al vanaf 4 glaasjes alcohol per week is er een aantoonbaar effect op de ongebore baby. Baby’s van moeders die deze hoeveelheid drinken, bewegen minder en vertonen minder hersenactiviteit. Erg he! Een wijntje per dag verhoogt de kans op een miskraam met 3,5 en de kans op een doodgeboren kind met 2,5. Ook mee stoppen dus!

  3. Stoppen met drugs
    Ook het gebruiken van drugs heeft verschrikkelijke gevolgen voor zowel jou als je baby. Stop hier dus meteen mee! Lukt dit niet? Meld dit dan meteen aan je huisarts en verloskundige. Dit is ook belangrijk als je in het verleden regelmatig druk hebt gebruikt. Dan kunnen zij de gezondheid van je baby vaker controleren en helpen bij het zoeken naar hulp.

  4. Geen medicijnen nemen zonder overleg met een deskundige

    Veel medicijnen zijn gevaarlijk tijdens de zwangerschap. Dit geldt ook voor medicijnen die je zonder recept kunt krijgen. Het is ook niet goed om zomaar te stoppen, want ook dat kan heel gevaarlijk zijn! Neem als voorbeeld medicijnen tegen epilepsie. Die medicijnen vormen een risico tijdens de zwangerschap, maar stoppen is vaak nog gevaarlijker. Een epileptische aanval vormt een groot risico voor zowel de moeder als de baby. Dus er is maar één advies: als je medicijnen gebruikt of denkt nodig te hebben, neem dan meteen contact op met een arts!

  5. Foliumzuur nemen
    Foliumzuur is een vitamine die de kans op een kind met een open rug of open schedel verkleint. Foliumzuur zit gewoon in je voeding, maar voor zwangere vrouwen is dit niet genoeg. Vanaf het moment dat je zwanger wilt worden, is het aan te raden om dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken. Dit doe je tot de tiende week van de zwangerschap. Dan kan je met een gerust hart stoppen.

  6. Gezond en geen rauw dierlijk voedsel eten
    Rauw vlees kan besmet zijn met allerlei bacteriën zoals salmonella. Besmet rauw vlees, kattenpoep (ja je partner mag de kattenbak nu schoon gaan maken) en tuinaarde kan toxoplasmose veroorzaken. Als je als zwangere vrouw besmet raakt, kan je baby ook besmet raken en dit kan bijvoorbeeld voor oogproblemen bij je baby zorgen. Eet dus geen rauw vlees, rauwe melk, rauwmelkse kazen, rauwe vis (alhoewel échte verse vis niet zo’n probleem is), rauwe eieren, rauwe kiemgroenten en lever. Kijk ook uit met restjes eten (ook als ze uit de koelkast komen). Tevens zijn er nog een aantal voedingsmiddelen die alleen met mate gegeten of gedronken mogen worden zoals dropjes, zoethout thee, venkelthee, anijsthee, cafeïne houdende dranken, vette vis en een aantal kruiden.

  7. Straling en giftige dampen vermijden
    De wereld zit vol stralingen en die kun je natuurlijk niet allemaal vermijden. Dat is gelukkig ook helemaal niet nodig. Stralingen die je wel moet vermijden zijn röntgenstralingen. Dampen die je moet vermijden zijn sigarettenrook, verfdamp, koolmonoxide en damp van agressieve schoonmaakmiddelen zoals chloor.

  8. Niet teveel koffie drinken

    Veel koffie verhoogt de kans op een miskraam. 8 Koppen per dag verhoogt de kans op een doodgeboorte. Als je rekening houdt met een gemiddeld gebruik van onder andere thee en frisdrank, kun je daarnaast nog 1 kopje koffie per dag nemen.

  9. Niet teveel stressen
    Stress kun je natuurlijk niet voorkomen. Een beetje stress is zelfs goed voor je. Zo kun je snel handelen in noodsituaties. Bij chronische stress wordt het wel vervelend. Angst, zorgen, relatiestress of een depressie verhogen de kans op een te klein of te vroeg geboren baby. Probeer je werk- en leefomstandigheden zo fijn mogelijk te maken en vraag je partner, vrienden en familie gerust om hierbij te helpen.

  10. Advies vragen als je twijfels of zorgen hebt!
    Bezoek de huisarts liever een keer te veel dan te weinig! Voel je je kindje minder bewegen? Voel je je niet goed? Of maak je je gewoon zorgen? Pak die telefoon en bel je huisarts, verloskundige of je gynaecoloog! Daar zijn ze voor.

 

Wat doe of deed jij voor een gezonde baby?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

4 Voordelen van driftbuien

4 Sep 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355