3 Tips om je kind beter te laten slapen

We weten allemaal hoe vermoeiend het is als je kindje 's nachts vaak wakker wordt of 's ochtends om 5 uur al de dag wil beginnen. Als dit regelmatig gebeurt, is dit vaak een teken dat er ergens iets niet helemaal goed zit in het slaapschema van je kind. In dit artikel vind je 3 tips die je op weg helpen om de oorzaak van het slechte slapen te achterhalen en om ervoor te zorgen dat jullie allebei een betere nachtrust krijgen.

 

Slaap doet slapen

Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar meer slaap overdag betekent juist dat jonge kinderen 's nachts beter slapen. Een kind dat overdag niet voldoende slaapt, is oververmoeid als hij naar bed gaat. Je kind zal dan meer tijd nodig hebben om in slaap te vallen, onrustiger slapen en vaker wakker worden. 

De verklaring hiervoor ligt bij het stresshormoon cortisol. Als je kind langer wakker blijft dan dat goed voor hem is, maakt zijn lichaam cortisol aan om het gevecht tegen de slaap aan te gaan. En dit stresshormoon bemoeilijkt het slapen.

Dus wees niet bang voor een extra dutje overdag, breng je kind naar bed als hij moe is en probeer het naar bed gaan niet te rekken. Ook als dat betekent dat je kind al om 18:00 op bed ligt. Tussen 18:00 en 20:00 is een goede bedtijd voor kinderen tot en met 6 jaar.

 

Zorg voor een donkere slaapkamer

Een klein beetje licht kan je kind al stimuleren om wakker te worden. De verklaring hiervoor ligt bij het slaaphormoon melatonine. Licht blokkeert de aanmaak van melatonine en melatonine helpt je kind slapen. Om goed te kunnen slapen is een donkere slaapkamer dus heel belangrijk. Zowel overdag als 's nachts en 's ochtends. Een goede manier om voor een donkere slaapkamer te zorgen, is het gebruik van verduisterende gordijnen of rolgordijnen op maat. Gelukkig is er tegenwoordig een groot aanbod aan raambekleding en is er altijd wel wat moois te vinden voor op die schattige babykamer of stoere jongenskamer.

Gebruiken jullie een nachtlampje? Kies dan voor een nachtlampje met rood licht. Zeker niet met blauw licht. 

 

Ritme

Tenslotte kan het goed helpen om een vast bedritueel aan te houden. Een vast bedritueel geeft structuur en duidelijkheid en daar hebben kinderen baat bij. Dat heeft rust en helpt ze om een drukke dag op een rustige manier af te bouwen. Het is dus belangrijk dat je elke avond hetzelfde doet in dezelfde volgorde. Een bedritueel kan zijn: flesje, in bad, slaapzak aan, boekje lezen en naar bed. Of: pyjama aan, tanden poetsen, boekje lezen en naar bed.

Daarnaast is het belangrijk om zo min mogelijk van de normale bedtijd van je kind af te wijken. Ook als het vakantie is, als het in de zomer buiten nog lang licht is of jullie op visite willen gaan. 

 

Hoe goed slaapt jouw kind?

 

*Dit artikel is gesponsord

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

Zwanger? Check en vergelijk je zorgverzekering!

17 Nov 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355