3x Mindfulness met kinderen

29 Jul 2020

Mindfulness betekent volledig in het hier en nu zijn. Niet bij wat je vandaag allemaal hebt meegaat en wat je allemaal nog moet doen. Maar doen wat je doet of zijn waar je bent met je volledige aandacht. Hierdoor kun je meer van het moment genieten, je beter focussen, wordt je je beter bewust van je gevoelens, emoties en je lichaam en ervaar je meer rust en ontspanning. Super nuttig dus. Ook voor kinderen. Misschien juist wel voor kinderen! Door al van kleins af aan met je kind mindfulness oefeningen te doen, geef je je kind tools mee voor de rest van zijn of haar leven. In deze blogpost vind je 3 fijne mindfulness oefeningen om je kind te leren om even op pauze te drukken en volledig in het hier en nu te zijn. 

 

1. Bodyscan

De eerste oefening is de bodyscan. Die is fijn om net na het wakker worden of net voor het slapen gaan te doen als je kind nog/al in bed ligt. Kort samengevat laat je je kind zijn of haar hele lichaam 'scannen' en voelen hoe ieder lichaamsdeel aanvoelt. Dat doe je door je kind instructies te geven zoals: "Ga maar lekker liggen en haal rustig adem. Als je fijn ligt, ga je met je aandacht naar je tenen. Span ze even aan en ontspan ze daarna weer. Ga dan naar je voeten. Hoe voelen je voeten? Zijn ze warm? Zijn ze koud? Dan gaan we naar de onderbenen. Span ze maar even aan en laat dan los. Voel hoe het matras ze draagt. Ga nu naar je bovenbenen. Hoe voelen ze? Moe? Uitgerust? Als klaar bent met je benen, ga je naar je buik. Voel hoe je buik rustig op en neer gaat." Vervolgens ga je nog naar de rug, schouders, vingers, handen, armen, nek en gezicht en laat je je kind nog even genieten van het ontspannen gevoel. 

 

2. Lekker luisteren

Ga samen met je kind naar buiten. Ga lekker wandelen, neem plaats op een fijne stoel of ga liggen in het gras. Vervolgens gaan jullie lekker luisteren. Wees een paar minuten stil en luister samen naar alle geluiden die er te horen zijn. Fluitende vogels, stemmen, verkeer, wind, een grasmaaier, een kat... Door zo actief te luisteren, zorg je ervoor dat jullie in het moment zijn. Je bespreekt de geluiden niet met elkaar. Dat kan wel, maar dan pas na die paar stille minuten. Dwalen jullie gedachten af? Geen probleem. Breng de focus langzaam weer terug naar het luisteren naar de geluiden. 

 

Lees ook: 10x Duurzamer leven met kinderen.

 

3. Diepe ademhaling

Ga samen met je kind liggen op jullie rug met een knuffel op jullie buik. Kijk allebei goed naar de knuffel die op je eigen buik zit/ligt. Zie hoe de knuffel langzaam omhoog en naar beneden gaat terwijl je in- en uitademt. Eventueel kun je tellen hoe vaak de knuffel omhoog en omlaag gaat. Tel door tot 10 en begin daarna weer bij 1. De knuffel maakt het makkelijker voor kinderen om zich te concentreren op hun ademhaling. 

 

Doe jij wel eens een mindfulness oefening (met je kind)?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18) en Pip (aug '20), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

Uitgelichte berichten

Wasbare luiers van Mooregreen: grote test

7 Jun 2020

1/9
Please reload

Nieuwsbrief
Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwste blogs
Please reload

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2020 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355