Dit doe je als je kind niet wil slapen

Het meest voorkomende slaapprobleem bij kinderen: ze willen niet naar bed! Jij weet als ouder dat ze moe zijn en dat ze hun slaap goed kunnen gebruiken, maar ja... Je kind roept heel hard: 'Ik wil niet naar bed!' Of na 5 minuten in bed roept je kind: 'Mam! Ik kan niet slapen!' Ik vertel in dit artikel hoe dit komt en hoe je dit het beste aanpakt.

 

Oorzaak 1: Onderdeel van de normale ontwikkeling

Veel kinderen willen op een gegeven moment niet meer gaan slapen als jij als ouder dit wil. Dit is een onderdeel van de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid en zelfstandigheid. De kans is groot dat dit vanzelf weer overgaat. Het kan helpen om je kind nog wat te laten lezen in bed, 'samen' een bedtijd af te spreken (bijvoorbeeld een kwartiertje later) of je kind af en toe, bijvoorbeeld 1 dag in de vakantie, zelf te laten kiezen hoe laat hij/zij naar bed gaat. De kans is groot dat ze toch wel snel in slaap vallen. Je kind krijgt dan in ieder geval het gevoel dat hij inspraak heeft. 

 

Oorzaak 2: Aandacht

Vaak is niet willen slapen een manier om aandacht te vragen. Het is natuurlijk helemaal niet gezellig om alleen in bed te liggen. Al helemaal niet als papa en mama lekker samen film gaan kijken. De oplossing ligt natuurlijk voor de hand: geen aandacht geven. Als je kind aandacht krijgt als hij zeurt als hij naar bed moet, wordt hij beloond voor dit gedrag en zal hij dit gedrag vaker vertonen. Als het voor je kind duidelijk is dat hij moet gaan slapen en dat 'zeuren' geen zin heeft, zal dit vaak stoppen.
Maar let op: ook aandacht is een behoefte waaraan voldaan moet worden. Probeer je kind de volgende dag wat meer positieve aandacht te geven of wat meer tijd in te plannen voor het lezen van een boekje of om gezellig even te kletsen voordat hij/zij naar bed gaat. En als je denkt dat er een achterliggend probleem is, is dit ook geen goede aanpak.

 

Oorzaak 3: Stress en angst

Soms gaan kinderen niet slapen doordat zij last hebben van stress en/of angst. Dit kan komen door een gebeurtenis als het kijken van een enge film of het zien van een ongeluk, óf door dagelijkse frustraties zoals spanningen (zoals relatieproblemen) in het gezin. Dit probleem verdwijnt pas, zodra de stress-situatie achter de rug is. Probeer deze dus zo snel mogelijk weg te nemen. Kijk bijvoorbeeld geen spannende films meer de komende maanden of praat overdag met je kind over spanningen en/of frustraties.
Let op dat je geen 'slechte' gewoontes ontwikkelt zoals elke avond nog even samen een kopje thee drinken als je kind niet kan slapen. Want die zullen gewoon blijven, nadat de stress-situatie achter de rug is.


Oorzaak 4: Onrust

Het kan zijn dat je kind nog niet wil gaan slapen, omdat hij of zij nog erg onrustig is. Bijvoorbeeld omdat hij nog midden in zijn spel zat of nog lekker aan het rennen was. Het helpt om je kind een half uur voor het slapen gaan iets rustigs te laten doen. Lekker een boekje lezen of samen een eenvoudig spelletje doen bijvoorbeeld. Daarnaast kan een routine helpen. Een vaste volgorde helpt kinderen om tot rust te komen. 

 

Oorzaak 5: Nare associatie met slaapkamer

Het is belangrijk dat kinderen hun slaapkamer als fijn en veilig zien. Stuur je kind als hij geen goed slaper is dus niet naar zijn kamer als hij straf heeft. Zo wordt de slaapkamer geassocieerd met gevoelens van angst en verdriet. Je kind moet zijn bed alleen in verband brengen met slapen. 

 

Wat doe je als je kind wel gaat slapen, maar 's nachts wakker wordt?

Als je kind 's nachts wakker wordt gaat dit waarschijnlijk samen met paniek, angst en verwardheid. Dit komt meestal door nachtmerries. Over het algemeen zijn nachtmerries een normaal onderdeel van de ontwikkeling van het kind. Je kunt deze angsten wegnemen door er met je kind over te praten. Je troost je kind en stopt hem of haar daarna weer lekker in. Je kind kan echter ook last hebben van nachtangsten. Dan ontwaakt je kind plotseling met een gil en intense angst. Je kind lijkt dan wakker, maar is niet echt te bereiken en wil vaak niet getroost worden. Over het algemeen hoef je als ouder dan weinig te doen. Meestal gaat een kind snel weer verder slapen en weet hij/zij hier de volgende ochtend niets meer vanaf.

 

Lees ook: Slaap kindje slaap.

 

Hoe goed slaapt jouw kind?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18) en Pip (aug '20), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

Uitgelichte berichten

Wasbare luiers van Mooregreen: grote test

7 Jun 2020

1/9
Please reload

Nieuwsbrief
Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwste blogs
Please reload

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2020 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355