Eerste trimester: mijn zwangerschapskwaaltjes en remedies

21 Apr 2018

Ik ben dolblij met mijn zwangerschap en kan hele dagen fantaseren over ons leventje nadat de baby geboren is. Maar, mijn eerste trimester was echt niet altijd feest. Ik ben kotsberoerd geweest, ben voor mijn gevoel chronisch moe, ben regelmatig duizelig en heb nu al regelmatig last van mijn rug. Ik ben nu 14 weken zwanger en deel vandaag met jullie mijn zwangerschapskwaaltjes en remedies.

 

Ik wil wel nog even kwijt dat als je ergens heel veel last van hebt, je gewoon even contact op moet nemen met je huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Soms helpen de huis-tuin-en-keukenmiddeltjes gewoon niet genoeg of is het belangrijk dat de oorzaak van je kwaaltjes achterhaald wordt.

 

Misselijkheid

Er is geen twijfel over mogelijk dat dit mijn allerergste kwaaltje was. Ik stond een aantal weken kotsberoerd op en ging net zo misselijk weer naar bed. Inmiddels gaat het weer een stuk beter, maar tijdens die weken vond ik zwanger zijn echt niet zo leuk! De volgende tips hielpen mij de dag door:

 

  • Thee
    Ik heb ook veel gemberthee gedronken, maar eigenlijk maakte de theesoort voor mij weinig uit. Het warme water zorgde ervoor dat mijn maag een beetje kalmeerde.

  • Vaak eten
    En dan heb ik het niet over 3 maaltijden en 3 tussendoortjes, maar echt iedere 1 à 2 uur iets eten. Een droge cracker, wat fruit, een koekje, een boterham... En begin vooral al als je nog in bed ligt. 

  • Eet wat je kan
    Ik was in het begin erg gefocust op gezond eten. Genoeg groenten, genoeg fruit, genoeg vezels etc. Maar met die misselijkheid had ik een afkeer voor de meeste voedingsmiddelen. Mijn tip is: maak het jezelf niet te moeilijk en eet gewoon wat je kan eten. Ik heb 2 dagen op chips en frietjes geleefd, een dag op rauwkost, een dag op brood... Dat was dan het enige eten waar ik aan kon denken. Dat gezonde eten, komt wel weer zodra de misselijkheid een beetje weg is.

 

Opgeblazen buik

Dit was eigenlijk mijn eerste kwaaltje. Al toen ik 4 weken en een paar dagen zwanger was, had ik ontzettend snel last van een opgeblazen buik. Vooral in de avond en vooral na het eten. Mijn tips:

 

  • Positiekleding
    Koop zo snel mogelijk een positiebroek. Wat een verademing! Dat zit je buik niet meer zo opgesloten in je strakke spijkerbroek.

  • Oversized
    Koop een oversized t-shirt of trui. Dan hoef je die buik niet meer in te houden en kan je je buik lekker laten gaan.

  • Scheten
    Ja het is een beetje een vies verhaaltje, maar probeer niet al je scheten in te houden. Daar krijg je veel meer buikpijn van!

 

Grote, zere borsten

Au! Mijn borsten begonnen voor mijn gevoel al te groeien toen ik de positieve zwangerschapstest nog in mijn handen had. En wat een spanning! Ik kon ineens niet meer op mijn buik slapen, niemand mocht mij meer hard knuffelen en zelfs met mijn armen over elkaar zitten, voelde niet meer fijn.

 

  • MeegroeiBH
    Je kunt je BH natuurlijk uit doen, maar bij mij werd het dan alleen maar erger. Ik zou aanraden om een fijne meegroeiBH te kopen. Die bieden wel ondersteuning, maar zitten niet te strak en hebben geen vervelende naden. Ook hoef je dan niet iedere maand een grotere te kopen.

 

Vermoeidheid

Voor mijn gevoel ben ik chronisch moe, haha. Ik slaap iedere nacht zo'n 10 uur en overdag lig ik vaak ook even op bed. Er zijn zeker een aantal weken geweest waarin ik mij echt niet 5 dagen per week naar mijn werk had kunnen slepen. 

 

  • RUST
    Dit is echt niet makkelijk als je een 'gewone' baan hebt of als je thuis nog andere kinderen rond hebt lopen, maar het enige wat werkt is zoveel mogelijk rusten. Wat maakt het uit als je om 21:00 al slaapt of dat je een middagdutje doet. Je lichaam heeft het blijkbaar nodig.

 

Duizeligheid

Sinds een paar dagen heb ik veel last van duizeligheid. Ik heb er vooral in de ochtend last van en ook heel erg na het douchen.

 

  • Plan je douchebeurt
    Ik stap niet meer onder de douche als ik een half uur later de deur uit moet. Ik weet dat ik duizelig onder de douche vandaan kom, dus zorg ik dat ik na het douchen minimaal een uur lang lekker rustig aan kan doen.

  • Luister naar je lichaam
    Voel je je enorm duizelig? Ga even liggen. Dan kom je maar iets later of duurt het maar iets langer. 

  • Zout
    Ook een kopje cup-a-soup of een opkikkertje doen mij goed als ik duizelig ben. Misschien toch een beetje een lage bloeddruk?

  • Dokter
    Hier wil ik even extra benoemen dat het natuurlijk goed is om je even te laten nakijken als je erg duizelig bent. Misschien heb je een laag ijzergehalte in je bloed of is je bloeddruk erg laag.

 

Nu ben ik ook wel erg benieuwd naar jullie kwaaltjes en remedies!

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18) en Pip (aug '20), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

Uitgelichte berichten

Wasbare luiers van Mooregreen: grote test

7 Jun 2020

1/9
Please reload

Nieuwsbrief
Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwste blogs
Please reload

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2020 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355