Groente bingo en spinazie pannenkoeken

12 May 2017

In heel veel gezinnen is het avondeten een groot probleem, en dan met name het eten van groenten! Daarom geef ik vandaag 10 tips om je kind meer groente te laten eten:

 

  1. Betrek je kinderen bij het koken
    Kleine kinderen kunnen kijken wat je doet, de kookwekker in de gaten houden, roeren in de pan, de stukjes komkommer door de salade doen of de spinazie wassen. Grotere kinderen kunnen helpen snijden, koken en bakken.

  2. Eet groente op meerdere momenten van de dag
    Courgette of spinazie door een smoothie, geraspte wortel door de havermout, plakjes komkommer op de boterham en tomaatjes om te snacken. Genoeg mogelijkheden! Lees ook: Gezond eten met de Monkey Platter.

  3. Geen strijd!
    Stimuleer je kind, maar maak er geen strijd van. Anders hebben jullie een gespannen sfeer aan tafel en zal je kind alleen maar een grotere afkeer voor groenten ontwikkelen. Zet het eten dus op tafel, maar wordt niet boos als je kind zijn eten niet opeet en ga al helemaal niet dreigen (met eerder naar bed of geen toetje bijvoorbeeld).

  4. Geef je kind keuze
    Laat kinderen kiezen tussen twee of drie groentes. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die mogen kiezen, meer groente eten.

  5. Belonen
    Maak gebruik van een beloningskaart zoals de groente bingo! Klik
    hier voor een voorbeeld.

  6. Verstoppertje
    Verberg de groenten in gerechten die je kind lekker vindt. Houdt je kind van pasta met ‘rode saus’? Blend dan gewoon een paprika mee met de tomatensaus. Of maak een chocolade smoothie van een banaan, een halve courgette, één of twee dadels en een eetlepel cacao. Ook spinaziepannenkoekjes zijn vaak een hit. Ze zullen die paprika, courgette en spinazie niet in de gaten hebben!

  7. Kweek samen groenten!
    De kans is groot dat ze de tomaat die ze zelf hebben laten groeien, graag opeten. De moestuintjes van de Albert Heijn zijn hiervoor erg leuk!

  8. Eet hetzelfde als je kind
    Kinderen nemen het gedrag van hun ouders namelijk vaak over.

  9. Laat kinderen zelf eten
    Het is niet erg als ze het in hun haren smeren en fijnknijpen tussen hun vingers. Zo leren ze de structuren kennen en leren ze dat groente eten leuk is.

  10. Geef niet op!
    Kinderen moeten een groente ongeveer 10 keer eten voordat ze aan de smaak zijn gewend.

 

Welke tips werken bij jullie thuis? Of welke gerechten zijn bij jullie een succes? Laat het vooral weten!

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

De bevaltrends in 2020

17 Jan 2020

1/8
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), zwanger van een tweede kindje, pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355