Help ik zoek een basisschool!

Als je kindje twee of drie jaar is, ga je meestal op zoek naar een basisschool. Als je eenmaal aan die zoektocht begint, kom je erachter dat dit helemaal niet zo makkelijk is! Je hebt naast de traditionele en godsdienstige scholen namelijk nog zoveel andere soorten scholen! Wat houden al die soorten onderwijs nou eigenlijk in? En voor welke vorm moet je nou kiezen? Ik zet de verschillende vormen voor je op een rijtje.

 

Daltononderwijs

Bij Daltononderwijs ligt de nadruk op zelfstandigheid, keuzevrijheid en samenwerken. De kinderen delen zelf hun taken in en maken zelf een planning. Dit kan aan de hand van het planbord waarop staat wanneer de klassikale lessen zijn. Het kan dus zijn dat het ene kind aan het rekenen is en het andere kind bezig is met begrijpend lezen. De keuzevrijheid wordt steeds groter naarmate ze ouder worden. Zo krijgen de jongere kinderen bijvoorbeeld dagtaken en oudere kinderen weektaken. Ook werken de kinderen heel veel samen, omdat je in deze maatschappij met verschillende mensen moet kunnen leven en werken. Omdat kinderen in hun eigen tempo kunnen werken en hun eigen keuzes maken, zou daltononderwijs motiverend werken. 

 

Jenaplan onderwijs

De vier pijlers van het Jenaplan onderwijs zijn: werken, spreken, spelen en vieren. Een opvallend kenmerk is dat meerdere (vaak drie) leerjaren gemengd worden in een stamgroep. Binnen de stamgroepen wordt de leerstof weer passend gemaakt voor de verschillende leerjaren. Net als bij het Daltononderwijs werken de leerlingen veel zelfstandig met dag- of weektaken. Er is meestal een weekschema waarin tijd is voor kringgesprekken, zelfstandig werken, samenwerken en creatieve activiteiten. Er worden vaak projecten georganiseerd waarin leerlingen in groepsverband hun creativiteit kwijt kunnen. Leerlingen krijgen namelijk de ruimte om zich zo breed mogelijk te ontwikkelen. Jenaplanonderwijs richt zich niet alleen op de ‘schoolse’ vaardigheden, maar ook op de opvoeding van kinderen.

 

Montessori-onderwijs

In het montessori-onderwijs wordt gestreefd naar zo zelfstandig mogelijk werken. De uitspraak ‘leer mij het zelf te doen’ staat centraal. Kleuters mogen vaak zelf kiezen waar ze mee aan de slag gaan, zoals blokken bouwen of tekenen. Oudere kinderen werken met dag- of weektaken waardoor ze de ruimte krijgen om hun eigen planning te maken. Ze mogen zelf kiezen wanneer ze bepaalde vakken doen, waar ze deze doen en met wie (alleen mag ook). De leerkracht bepaalt per leerling de taken die op de dag- of weektaak komen, waardoor een kind altijd op zijn eigen niveau werkt. Net als bij het Jenaplan onderwijs zitten leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar in de klas. Ze onderscheiden de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. 

Opvallende zijn de speciale leermaterialen. Zo werken ze met telstokjes, blokjes in verschillende vormen en letterdozen. 

 

Freinet onderwijs

In het freinetonderwijs staan de leefwereld van het kind en leren door ervaring centraal. Ze gaan er vanuit dat kinderen pas echt leren als ze iets doen en daar met anderen over praten. Ook geloven ze dat kinderen een natuurlijke behoefte hebben tot werk. Daarom moet de school ingericht zijn als een uitnodigende werkplaats met verschillende themahoeken zoals een timmerhoek en keuken. De kinderen gaan op onderzoek uit en komen vervolgens met vragen. Deze vragen worden beantwoord en uitgelegd aan de hele groep. Het lesmateriaal bestaat vooral uit door de kinderen geschreven teksten die ze kopiëren. De focus ligt niet alleen op ‘schoolse’ vaardigheden, maar ook op sociale en creatieve vaardigheden. Vrije expressie heeft een belangrijke plaats binnen het Freinet onderwijs. Er is plaats voor dans, toneel, schilderen, boetseren, muziek en tekenen.Tevens worden kinderen behandeld als gelijkwaardig met volwassenen. Zij delen de verantwoordelijkheid voor dagelijkse werkzaamheden en krijgen taken zoals schoonmaken en boodschappen doen.

 

Vrijeschool

Vrije scholen zijn antroposofisch en gaan uit van de intrinsieke ontwikkeling van het kind. Het onderwijs moet stimulerend en ondersteunend zijn. De ‘schoolse’ vaardigheden zijn slechts een klein onderdeel van het onderwijs. Er is ook veel aandacht voor het voelen en de wil. Muziek, bewegingskunst (euritmie), handenarbeid en het (voor)lezen van sprookjes en mythen wordt evenzeer belangrijk gevonden. Op de vrijeschool leer je om je hoofd, hart en handen te gebruiken. 

 

Nu zullen jullie je wel afvragen of je kind op zo’n speciale school wel genoeg leert. Helaas is er over de effectiviteit van deze vernieuwende vormen van onderwijs nog weinig bekend. In 2013 zette RTL nieuws de resultaten van de CITO eindtoets op een rijtje. Montessorischolen behaalden toen een 8,1, Jenaplanscholen een 7,5, reguliere scholen een 7, Daltonscholen een 6,8 en vrije scholen scoorden een 6,5. Als je een school in gedachten hebt, kan je op de website van de onderwijsinspectie zien wat zij over de school zeggen.

 

Naast al deze vormen heb je ook nog ervaringsgericht onderwijs, leonardo onderwijs, iederwijsonderwijs, nutsonderwijs en nog veel meer. Dit waren in ieder geval de meest voorkomende vormen. Ik kan jullie niet vertellen welke vorm het beste is of voor welke vorm ik zou kiezen. Ga na wat jij belangrijk vindt, kijk naar wat jij denkt dat jouw kind nodig heeft en ga langs bij verschillende scholen om de sfeer te ervaren en je vragen te stellen. Ik ben erg benieuwd wat jouw gedachtes over deze vormen van onderwijs zijn!

 

Welke vorm van onderwijs kies jij of heb jij gekozen?

 

Bronnen: http://www.scholenkeuze.nl/basisonderwijs/onderwijsvormen/onderwijsmethode.html  

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/special/montessorischolen-halen-hoogste-cito-score-81  

https://saxion.nl/onderwijsinnovatie/site/_news/column-is-traditioneel-vernieuwingsonderwijs-effectief/ 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18) en Pip (aug '20), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

Uitgelichte berichten

Het zomer/verlof rooster van Online opvoeden

29 Jun 2020

1/10
Please reload

Nieuwsbrief
Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwste blogs
Please reload

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2020 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355