Kleuters in de problemen: ouders de oorzaak?

10 Oct 2018

Juffen en meesters vinden het opvallend: er is een toename van problemen bij kleuters. Steeds meer kinderen zijn nog niet zindelijk als ze naar school gaan, zijn nog afhankelijk van flesvoeding en hebben gedragsproblemen. Hoe komt dit en wat is hierin de rol van ouders?

 

Onderzoek

De gemeente Rotterdam liet een groot onderzoek doen. Er werden 60 schooldirecteuren, ambtenaren en jeugdhulpverleners uitgebreid geïnterviewd en daarnaast vulden bijna 500 leerkrachten en intern begeleiders een enquête in. Ongeveer de helft merkt dat de problematiek van kleuters groeit. Heel veel cijfers zijn er niet bekend, maar de cijfers die er zijn, bevestigen de indruk van de juffen en meesters. 

 

Onderwijs of zorg?

Leerkrachten worstelen met de vraag wat er nou belangrijker is: onderwijs of zorg. Zij hebben namelijk veel kinderen met problemen in de klas en weten niet altijd wat ze met deze zorgen aan moeten. Behandel- en opvangplekken voor jonge kinderen zijn vaak niet lang genoeg beschikbaar en medisch kinderdagverblijven zitten regelmatig vol. En die kinderen moeten toch ergens terecht kunnen dus belanden ze in de normale kleuterklassen, terwijl ze hier niet aan toe zijn en terwijl de leerkrachten niet goed weten hoe zij met de (gedrags)problemen om moeten gaan.

 

Ouders de oorzaak?

De Rotterdamse leerkrachten geven aan dat de oorzaak waarschijnlijk bij de pedagogische kwaliteiten van de ouders ligt. Vaak werken beide ouders, meer ouders hebben financiële problemen en het sociale netwerk waar ouders op terug kunnen vallen neemt af. Ook is de meeste hulp vrijwillig, waardoor ouders kunnen weigeren om hun kind te laten helpen. 

 

Professor Peter Prinzie van de Erasmus Universiteit is expert op het gebied van gedrags- en opvoedingsproblemen. Hij geeft aan dat het inderdaad écht lastiger is om je kinderen op te voeden als je zelf problemen hebt. "Dat is meermaals onderzocht door wetenschappers. Moeders met een depressie zijn bijvoorbeeld bewezen minder sensitief. Ouders die door schulden met moeite hun hoofd boven water houden, hebben minder energie over voor hun kinderen."

 

"Het oppikken van signalen van een kind, draagt bij aan de emotionele ontwikkeling en het bijbrengen van normen en waarden. Vaders en moeders die beiden veel werken of kampen met schulden hebben veel meer moeite om bezig te zijn met hun kind. Die zijn lakser, zetten hun kind vaker voor de televisie. Dat is geen optimale opvoeding." 

Dat kinderen op 4-jarige leeftijd nog niet zindelijk zijn of dat kinderen dan nog afhankelijk zijn van flesvoeding is te verklaren doordat ouders tegenwoordig minder goed weten wat normaal is op een bepaalde leeftijd. "Er zijn minder grote gezinnen, de meeste ouders hebben één of twee kinderen. Er is minder vergelijkingsmateriaal." 

De leerkrachten merken ook op dat het social netwerk van ouders kleiner is. Volgens professor Prinzie is dit erg jammer. "Depressieve ouders hebben de neiging om binnenshuis te blijven terwijl het zó goed is als zij met andere ouders praten. Dan heb je gesprekjes: zeg, is jouw kind al zindelijk?"

 

Tenslotte heeft Marco Pastors, directeur van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, nog een boodschap voor ouders: "Ik zeg: als jullie je kinderen steeds minder goed opgevoed op school afleveren, dan eindigen zij ook steeds minder hoog."

 

Wat denk jij dat de oorzaak van deze toenemende problematiek bij kleuters is? En waar moeten leerkrachten in kleuterklassen zich op focussen? Onderwijs of zorg? 

 

Bronnen: https://www.ad.nl/rotterdam/zorgwekkend-veel-meer-kleuters-in-de-problemen~ad5a810a/

https://www.ad.nl/rotterdam/kleuters-in-de-problemen-het-eniacute-s-lastig-je-kind-opvoeden-als-je-zelf-problemen-hebt~af3365cb/

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

4 Voordelen van driftbuien

4 Sep 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355