Snoepjes en koekjes of worteltjes en superfoods?

27 May 2017

Het is een beladen onderwerp: gezond eten voor kinderen. De ene groep ouders geeft hun kind alleen gezonde tussendoortjes zoals plakjes komkommer en stukjes appel en de andere groep ouders vindt dat je ‘gewoon normaal’ moet doen en dat een snoepje, koekje of ijsje geen kwaad kan. Wij zijn er tenslotte ook groot mee geworden toch?

 

Ik vind het zelf erg belangrijk dat kinderen gezond eten en dus ook gezonde snacks aangeboden krijgen. Wat kinderen op jonge leeftijd eten, bepaalt namelijk voor een groot deel de smaak en voorkeur voor eten op latere leeftijd. Ik snap best dat kinderen op de basisschool of middelbare school soms per sé paprikachips of Oreo’s willen en dat je hier als ouder niet moeilijk over doet, maar ik denk dat het bij baby’s, dreumesen en peuters goed te doen is om ze voornamelijk gezond eten voor te schotelen. Het vergt soms wel wat creativiteit om je kinderen wat anders voor te schotelen dan alleen groente en fruit, dus ik zet 5 tips voor je op een rijtje:

 

  1. Soepstengels! Veel baby’s krijgen deze al aangeboden, maar ook voor oudere kindjes zijn ze fantastisch. Vanaf het moment dat je kindje het aankan, kun je overstappen op de volkoren variant. Ook kun je er lekker mee dippen! Denk hierbij bijvoorbeeld aan humus en pindakaas! Hmmmm.

  2. Gedroogd fruit. Rozijntjes zijn heerlijk, maar kijk ook eens verder. Dadels, abrikozen, vijgen… Er is zoveel verkrijgbaar! Ook moerbeien zijn erg lekker!

  3. Maak zelf koekjes. Dan heb je zelf in de hand wat je kindje binnenkrijgt. Het perfecte recept vind ik: 100 gram havermout mengen met twee (over)rijpe geprakte bananen. Je kan de koekjes nog wat opleuken met gedroogd fruit, kokosrasp, noten, zaden, pitten of bijvoorbeeld cacao of kaneel. Dan maak je er een paar koekjes van en doe je ze 15-25 minuten op 200 graden in de oven. Smullen maar!

  4. Maak zelf ijsjes! Dit is echt super simpel. Maak een lekkere ‘smoothie’ door verschillende soorten fruit, eventueel groente en eventueel wat (plantaardige) melk in de blender te doen en schenk het mengsel daarna in je ijsvormpjes. Een banaan erdoorheen maakt het altijd lekker zoet. Perfect voor de temperaturen van deze week.

  5. De nieuwe Hema snacks! Wil je toch af en toe een kant-en-klaar tussendoortje? Dan kan je tegenwoordig heel goed bij de Hema terecht. Ze hebben nu namelijk een heel schap met gezonde Jip en Janneke tussendoortjes. Neem bijvoorbeeld de letterkoekjes. De hoofdbestanddelen zijn volkoren tarwemeel en appelconcentraat. Ze bevatten wel meer ingrediënten dan wanneer je zelf koekjes bakt, maar best prima voor een keertje dacht ik zo! Ook hebben ze volkoren stengels, kruiden knabbels en fruitstukjes in doosjes of zakjes.

Veel ouders denken ook dat eierkoeken, ontbijtkoek en mueslirepen gezond zijn, maar daar zit zoveel suiker in! Ik zou dus aanraden goed de etiketten te lezen, waardoor je als ouder een bewuste keuze kunt maken!

 

Deel hieronder vooral jouw favoriete gezonde tussendoortje!

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

4 Voordelen van driftbuien

4 Sep 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355