Mijn dochter leert wat, wanneer en met wie ze wil

22 Jan 2018

 Het is maandagochtend. Tijd voor school. Tijd voor school? Oja, dat was zo toen mijn dochter nog op een reguliere school zat. 7 uur de wekker, aankleden, ontbijten. Ons best doen om ervoor te zorgen dat iedereen, inclusief peuterdochter, op tijd klaar was, zodat we uiterlijk om 8.30 aan de schoolpoort zouden staan.

 

'Op tijd komen hoeft hier niet.'
 

Nu gaat het heel anders. We hebben een druk weekend gehad, dus ik laat mijn dochter uitslapen, zodat ze uitgerust aan een nieuwe schoolweek begint. Rond 9 uur wordt ze wakker. Peuterdochter en ikzelf zijn al klaar. Op ons gemakje zorgen we ervoor dat ook mijn oudste dochter klaar is om haar dag te beginnen en naar school te gaan, waar we rond 10 uur aankomen. Zonder stress, want ‘op tijd’ komen hoeft hier niet. 

Eenmaal op school meldt ze zich aan op de computer. In de hal staat een computer met een presentielijst, waarop leerlingen zelf aan kunnen geven dat ze er zijn. Bij het naar huis gaan, melden leerlingen zich weer af, en ook wanneer ze tussendoor even weggaan geven ze dit aan op de computer. Na het aanmelden ben ik mijn dochter al snel kwijt. Na een snelle kus zoekt ze haar vriendinnetjes op.

 

'Ook vrije dagen kunnen we voor een groot deel zelf inplannen.'


Mijn dochter gaat naar een sociocratische school, een vorm van democratisch onderwijs. Op de democratische school waar mijn dochter naartoe gaat zijn de lestijden flexibel. Dat houdt in dat ze soms lange dagen maakt van 8.30 tot 15.30, maar regelmatig kiest ze er ook voor om korter te gaan. Vaak begint haar dag rond 9.30 en haal ik haar rond 15.15 weer op. Ook vrije dagen kunnen we voor een groot deel zelf inplannen.

 

'Leerlingen leren met wie ze willen, wanneer ze daar klaar voor zijn.'
 

Toen we zochten naar een school die bij onze dochter en ons gezin zou passen, kwamen we ook het democratisch onderwijs tegen. Een democratische school lijkt maar in weinig op wat ik mij altijd voorstelde bij een school. De school waar mijn dochter naartoe gaat biedt ruimte aan leerlingen van 4 tot 21 jaar. Er zijn geen klassen, waardoor het zo kan zijn dat een kleuter samen speelt en leert met een tiener. Er is geen vooraf vastgesteld lesprogramma. Leerlingen leren met wie ze willen, wanneer ze daar klaar voor zijn. Dat betekent dat een leerling niet perse met 6 jaar leert schrijven en lezen en ook houdt het in dat een leerling niet per definitie met een diploma voor voortgezet onderwijs de school verlaat.

 

'Wanneer een leerling aangeeft les te willen krijgen in Japans, kan dat.'
 

Dat laatste was trouwens iets waar ik nog best even aan heb moeten wennen. Echter leert de ervaring dat kinderen na een democratische school heel goed terecht komen. Goed betekent hierin niet perse dat ze verder studeren, maar vooral dat ze iets gaan doen waar ze blij van worden. Veel leerlingen gaan na een democratische school aan de slag als zelfstandig ondernemer. Wanneer een leerling een diploma wil halen, dan kan dat wel. Hiervoor wordt dan ook de nodige begeleiding geboden. Dat is trouwens sowieso het geval binnen het democratisch onderwijs, dat de nodige begeleiding wordt geboden. Een leerling hoeft niet deel te nemen aan lessen, maar wanneer een leerling aangeeft les te willen krijgen in bijvoorbeeld Japans, dan kan dat. Leerlingen leren zichzelf doelen stellen, en die doelen te bereiken. 

Een ander belangrijk element van democratisch onderwijs, is dat leerlingen en begeleiders samen de school vormen. Er is geen directeur. Hoe dit precies geregeld is, verschilt per school. Kenmerkend is dat de stem van een leerling net zoveel waard is, als die van een begeleider.

 

'Vanuit interesse leert ze van alles over de wereld om haar heen.'
 

Spelenderwijs leert mijn dochter alles wat ze nodig heeft. Ze leert rekenen in het winkeltje waar ze graag speelt. Ze heeft zichzelf leren lezen en schrijven op het moment dat ze daar klaar voor was. Vanuit interesse leert ze van alles over de wereld om haar heen. Ze leert tijdens het spelen rekening te houden met de wensen van een ander, zonder dat ze wat ze zelf wil uit het oog verliest.

 

'Ze is weer helemaal opgebloeid.'
 

Toen mijn dochter 4 was, waren er nog geen democratische scholen bij ons in de buurt. Rond haar 5e verjaardag opende er een democratische school in het dorp waar we wonen. We zijn gaan kijken, samen met onze dochter, en het paste haar zo goed! Ze heeft een behoorlijke ontwikkelingsvoorsprong, waardoor het reguliere onderwijs niet goed bij haar aansloot. Daarbij paste ze zich heel erg aan, aan wat ze om haar heen zag en aan wat ze dacht dat anderen van haar verwachtten. Ze zat steeds minder lekker in haar vel. Ze gaat nu bijna een jaar naar de democratische school en is weer helemaal opgebloeid. Ze kan er echt zichzelf zijn en heeft weer leren luisteren naar zichzelf. Dat zit hem ook in kleine dingen, zoals het niet hebben van vaste eetmomenten. Leerlingen kunnen eten wanneer ze honger hebben. En naar buiten gaan, wanneer ze dat willen. Leerlingen die daar van hun ouders toestemming voor hebben kunnen het terrein verlaten, maar de school heeft ook een fijne grote tuin waarin leerlingen zich kunnen vermaken.

 

'Onze peuterdochter zal ook naar de democratische school gaan!'
 

Veel mensen denken dat democratisch onderwijs vooral geschikt is voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Hoewel ik denk dat deze leerlingen binnen het democratisch onderwijs inderdaad goed tot hun recht komen, denk ik dat het democratisch onderwijs geschikt is voor (bijna) alle kinderen. Voor alle kinderen is het fijn zich te kunnen ontwikkelen in hun eigen tempo en op de manier die bij hen past. Voor ons geldt in elk geval dat nu we het democratisch onderwijs kennen, we niet anders meer willen. Onze peuterdochter zal wanneer ze 4 is dus ook naar de democratische school gaan! 

 

Wat zijn jouw gedachten over het democratisch onderwijs?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18) en Pip (aug '20), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

Uitgelichte berichten

Wasbare luiers van Mooregreen: grote test

7 Jun 2020

1/9
Please reload

Nieuwsbrief
Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwste blogs
Please reload

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2020 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355