Moeder? Pas op voor Postnatale depletie!

In veel culturen staan de eerste 40 dagen na de geboorte in het teken van rusten, bonden met met baby en het voeden van je baby. Een prachtige periode, want deze tijd heeft je baarmoeder nodig om terug te keren naar haar oorspronkelijke grootte. Instagram staat vol fotomodellen en filmsterren die een paar dagen na de bevalling hun 'gewone' leven weer oppakken en steeds meer vrouwen volgen dit 'voorbeeld'. Het gevolg: veel moeders hebben last van postnatale depletie: burn-out achtige symptomen.

 

Postnatale depletie

Het Depleted Mother Syndrome, oftewel Postnatale depletie, is een soort mommy-burnout. Volgens de Australische arts Oscar Serralach heeft zo'n 50% van alle moeders hier last van. Als je hier last van hebt, voel je je zowel fysiek als mentaal uitgeput. Je staat altijd in de fight-or-flight modus. Je kunt vaak niet slapen als je eindelijk in bed ligt. Je bent overgevoelig en reageert geïrriteerd op dingen. Je lijkt nog steeds te lijden aan zwangerschapsdementie. Je bent onzeker over je lichaam. En je libido is weg.

 

De oorzaak

De oorzaak is heel simpel: het ontbreken van een periode van rust, reinheid en regelmaat. Het niet nemen of krijgen van tijd om te herstellen.

Zwanger zijn is mooi, maar ook zwaar. Hetzelfde geldt voor de bevalling. Het moederschap is een flinke aanslag op je lichaam. En natuurlijk kunnen we dit aan, maar we moeten ons lichaam wel de tijd geven om te herstellen. Er wordt niet voor niets over het vierde trimester gesproken. 

Het is dus nogal funest dat mannen maar een paar dagen thuis mogen blijven en dat je na 10 weken slapeloze nachten, chronisch moe, zelf ook weer aan het werk moet.

 

Tegenwoordig een groter probleem?

Het moederschap is altijd druk geweest, maar we schijnen het zwaarder te hebben dan onze moeders en oma's vroeger. We moeten het gemiddeld doen met minder slaap, krijgen minder hulp, eten ongezonder en werken meer dan vorige generaties.

Koffie is helaas niet de oplossing.

 

Wat kun je doen?

Herken je jezelf in de omschrijving van Postnatale depletie? Zorg er dan eerst voor dat je voedingsstoffen aangevuld zijn. Laat vooral een bloedonderzoek doen. Moeders die last hebben van postnatale depletie, hebben vaak een tekort aan vitamine B12, zink, vitamine C, vitamine D, magnesium en koper. 

Eet vooral ook gezond! Veel groenten, fruit, volkoren producten en gezonde vetten en weinig suiker, cafeïne en bewerkt voedsel. 

Tip 2: Het super belangrijk dat je meer rust krijgt. Blog wekelijks een paar momenten voor jezelf. Ga sporten, naar vriendinnen, lezen, mediteren, wandelen of winkelen.

Tip 3: Vraag om hulp! Er is écht wel iemand die af en toe op wilt passen of wat boodschappen voor je mee wilt nemen.

 

En tenslotte: schakel vooral professionele hulp in als het niet goed met je gaat. Je bent het waard!

 

Herken of herkende jij je in dit verhaal?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

Zwanger? Check en vergelijk je zorgverzekering!

17 Nov 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355