Omgaan met de overgang naar zomertijd

22 Mar 2018

Van zaterdag op zondagnacht gaan de zomertijd alweer in. Dat betekent een kortere nacht en vaak veel ontregelde kinderen. Hun biologische klok raakt namelijk in de war waardoor het ritme even zoek is. Het kan wel een week duren, voordat kinderen helemaal gewend zijn aan de zomertijd. Met de onderstaande tips laat je de overgang van wintertijd naar zomertijd net wat soepeler verlopen.

 

Directe methode

Met de directe methode, draait je kind meteen mee in het nieuwe ritme. Eigenlijk doe je alsof er niets is veranderd. Je pakt dit als volgt aan:

  • Je brengt je kind op zaterdagavond op de normale, oude tijd naar bed.

  • Zondagochtend laat je de normale zomertijd beginnen en maak je je kind wakker als hij dat nog niet is rond zijn/haar normale tijd.

  • Je eet heel de dag op de tijden volgens het nieuwe ritme. Dus als je normaal gesproken rond 12:00 luncht, doe je dat nu ook.

  • Je brengt je kind zondagavond naar bed rond zijn/haar normale, nieuwe tijd.

 

Lees ook: De ideale bedtijd.

 

Geleidelijke methode

Met de geleidelijke methode, laat je je kind langzaam wennen aan het nieuwe ritme. Je verschuift de bedtijd in stapjes. Je pakt dit als volgt aan.

  • Breng je kind vanaf vandaag elke dag een kwartiertje eerder naar bed, tot je kind gewend is aan de nieuwe bedtijd (in plaats van in 1 keer een heel uur). Als de normale bedtijd 19:00 was, breng je je kind vanavond om 19:15 naar bed, dan om 19:30, dan om 19:45 en tenslotte om 20:00.

  • Pas dezelfde methode toe voor de maaltijden en de slaapjes overdag, zodat alles in het juiste ritme loopt. De lunch verschuift dus bijvoorbeeld naar 12:15 en ook het slaapje overdag schuift iedere dag een kwartiertje op.

 

Algemene tips

  • Doe de gordijnen en het raam open in de ochtend, zodat het licht en de geluiden naar binnen kunnen komen. Dit helpt de biologische klok om zich aan te passen. 

  • Zorg overdag voor voldoende beweging.

  • Laat je baby of peuter overdag voldoende slapen. Je kind wakker houden, heeft geen zin.

  • Dim 's avonds de lichten. Door het donkerder te maken, maakt je kind melatonine aan. Dit is een hormoon waardoor je slaperig wordt.

  • Blijf dezelfde slaaprituelen hanteren als dat je altijd al deed.

  • Geef je kind tijd. Het is normaal als het wennen aan de zomertijd een week duurt.

 

Hoe reageert jouw kind meestal op de overgang van wintertijd naar zomertijd of andersom? Hoe ga jij de overgang aanpakken?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

4 Voordelen van driftbuien

4 Sep 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355