Omgaan met prikkelgevoelige kinderen

27 Sep 2019

In de huidige maatschappij is er een overvloed aan prikkels: TV, internet, telefoons, digiboards, tablets, drukke agenda's... Voor sommige kinderen is het moeilijk om zich voor al die prikkels af te sluiten. Andere kinderen ervaren sommige prikkels, zoals geluiden of aanraking, als veel heftiger dan leeftijdsgenootjes. In dit artikel lees je hoe je om kunt gaan met kinderen die het moeilijk vinden om binnenkomende prikkels goed te verwerken. 

 

Symptomen

Moeite hebben met het verwerken van prikkels, kan zich op verschillende manieren uiten. Vaak zie je dat kinderen snel vermoeid zijn na blootstelling aan veel prikkels. Ook zie je vaak terug dat kinderen concentratieproblemen hebben, angstig of overweldigd zijn, sociale en emotionele problemen hebben, een lage frustratietolerantie en/of explosief zijn.

 

Omgaan met prikkelgevoelige kinderen

  • Allereerst is het belangrijk dat je je kind niet meteen een label opplakt, maar gewoon accepteert zoals hij/zij is en de ruimte geeft om zichzelf te zijn.

  • Het is daarnaast belangrijk om je kind niet volledig af te schermen van prikkels. Zo leert je kind niet omgaan met de prikkels die binnen komen.

  • Zorg voor structuur. Structuur heeft houvast. Dit kan bijvoorbeeld door een agenda of kalender bij te houden.

  • Probeer ervoor te zorgen dat je kind minimaal 1 dag in de week helemaal niets hoeft. Geen speelafspraakjes, geen sport, geen verjaardagen etc.

  • Geef het goede voorbeeld. Als jij als ouders altijd super druk bent, heeft dit invloed op je kind. 

  • Zoek samen naar een uitlaatklep. Denk aan wandelen, buitenspelen, muziek luisteren, lezen, sporten, kleuren etc.

  • Houd de schermtijd in de gaten. Streef naar veel tijd zonder beeldschermen.

  • Streef ernaar om een uur voor het slapen gaan alle apparaten uit te zetten.

  • Geef je kind iets meer tijd om te reageren op een vraag of verzoek. Eerst even contact maken door bijvoorbeeld je kind aan te tikken kan ook helpen.

  • Bespreek de prikkelgevoeligheid met de andere opvoeders van je kind zoals de leerkracht. Die kan er rekening mee houden door bijvoorbeeld een koptelefoon aan te bieden, een rustig plekje in de klas te maken, je kind de klas uit te laten lopen als het teveel wordt, de klas opgeruimd te houden etc. 

  • Onderzoek welke prikkels het moeilijkst te verwerken zijn voor je kind. Geluiden? Aanraking? Beelden? Dan kun je makkelijker een oplossing bedenken. Bijvoorbeeld labeltjes uit kleren knippen, naadloze sokken, een koptelefoon, rustige muziek...

  • En tot slot: Doe meer van wat werkt en laat wat niet werkt links liggen.

 

Wat helpt er bij jouw (prikkelgevoelige) kind?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

Zwanger? Check en vergelijk je zorgverzekering!

17 Nov 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355