School zonder klassen en toetsen

11 Oct 2017

Een school zonder klassen en toetsen? Jazeker, dat bestaat! Op het democratisch onderwijs kiezen kinderen zelf hoe laat ze naar school komen, hoe lang ze blijven en wat ze op die dag doen. Soms volgen ze wel lessen, maar soms ook niet. Klinkt best bizar he? Hier zit natuurlijk wel een idee achter. Democratische scholen gaan uit van de natuurlijke ontwikkeling en vertrouwen op intrinsieke motivatie. Zij willen kinderen op de juiste wijze voorbereiden op de toekomstige maatschappij.

 

Het begin

Democratisch onderwijs wordt als meest radicale vernieuwingsconcept gezien. Het wordt radicaal genoemd, omdat kinderen volledige zeggenschap hebben over hun eigen leerproces. De eerste democratische school werd opgezet in 1923 in Engeland. De eerste democratische school in Nederland ontstond 12 jaar geleden en inmiddels zijn er zo'n 15, verspreid door het land. 

 

De belangrijkste ideeën

  • 100% Verantwoordelijkheid
    'Als je kinderen 100% serieus wilt nemen, dan moet je ze ook 100% verantwoordelijkheid geven.' Er is ook geen directeur die alles bepaalt, maar een schoolmeeting met leerlingen en begeleiders. Kinderen bepalen mee. 

  • Leren als bijproduct van activiteiten
    Het idee hierachter is dat kinderen automatisch leren als ze hun eigen activiteiten mogen kiezen. 

  • Leren in een community
    Kinderen van 4 tot 18 werken, spelen, eten, leren en ontspannen samen in 1 gebouw. Er zijn geen klassen. Alle kinderen kunnen terecht bij bepaalde begeleiders met elk hun eigen expertises.

  • Kinderen zelf perspectief laten kiezen
    Democratische scholen willen zorgen voor mensen die kritisch kunnen denken en niet al teveel worden gehinderd door vooroordelen. 

 

Waarom kiezen voor een democratische school?
Democratische scholen willen leerlingen opleiden tot zelfbewuste mensen, die ondernemend zijn en de door hen opgedane kennis en vaardigheden kunnen inzetten voor innovatie en vooruitgang. Democratische scholen zijn opgericht met het idee leerlingen op de juiste wijze voor te bereiden op een toekomstige maatschappij waarvan we nog niet weten hoe deze eruitziet. Daarom leren leerlingen vaardigheden zoals initiatief nemen, innoveren, kritisch denken en verantwoordelijkheid nemen.

 

'Schoolse vaardigheden'

Er zijn genoeg bevoegde begeleiders met elk hun eigen expertise op de school aanwezig, maar kinderen maken hier alleen maar gebruik van als zij hier behoefte aan hebben. De begeleiders kunnen gebruik maken van traditionele lesmethodes, maar ook alleen als de leerlingen dit zelf willen. Kinderen kunnen ook leren door onderzoekjes, vragen stellen, naar oudere kinderen kijken etc. Leerlingen worden niet gedwongen om te leren en er wordt niet standaard opgeleid tot een diploma, tenzij de leerlingen dat zelf wensen. 

 

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?

Kinderen moeten verplicht 24 uur per week op school doorbrengen, maar dit mogen ze zelf indelen. Ze moeten uiterlijk rond 10:30 op school zijn en rond 17:00 sluit de school.
Zodra een leerling op school komt, schrijft hij/zij zich in. Aan het eind van de ochtend kan er worden gekeken welke leerlingen wel en niet aanwezig zijn.

Meestal gaat een leerling eerst kijken wat er allemaal op school gebeurt die dag en wat anderen aan het doen zijn. Vervolgen beslist de leerling wat hij/zij zelf wil gaan doen. Dan kan van alles zijn: voetballen, watermonsters nemen, insecten bestuderen onder de microscoop of een taalles bijwonen. En dan kan allemaal alleen of samen. 

 

Resultaten

Er is weinig bekend over de resultaten van democratisch onderwijs. Op de website van de Onderwijsinspectie zijn per school de resultaten terug te vinden. Doorstromen naar een vervolgstudie blijkt (onder de 21 jaar) onmogelijk als een kind geen examen wil doen. Wil hij of zij dat wel, dan is er geen probleem. 

 

 

Meer weten? Op www.democratischescholen.nl vind je de gegevens van alle democratische scholen in Nederland. 

 

Wat vind jij van democratisch onderwijs: briljant of belachelijk? Of iets daartussenin natuurlijk.

 

Bron: keuzegids basisonderwijs

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18) en Pip (aug '20), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

Uitgelichte berichten

Wasbare luiers van Mooregreen: grote test

7 Jun 2020

1/9
Please reload

Nieuwsbrief
Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwste blogs
Please reload

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2020 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355