Schoolreisjes gaan niet door vanwege drukke of luie ouders

29 Jun 2019

Het is voor leerkrachten in het basisonderwijs steeds moeilijker om ouders te vinden voor het leveren van hand-en-spandiensten zoals het begeleiden bij schoolreisjes en het organiseren van schoolfeesten. Meer dan de helft van de leerkrachten moet om die reden zelfs regelmatig extra projecten of activiteiten schrappen. Dit blijkt uit het representatieve onderzoek dat in mei is uitgevoerd door DUO onder 500 leerkrachten in het basisonderwijs. 

 

Activiteiten

Een ruime meerderheid van de leerkrachten geeft aan dat hun school ouders vaak of regelmatig inzet voor activiteiten als luizenmoeder/-vader (93%), begeleiding van leerlingen bij schoolreisjes (84%), ondersteuning bij de organisatie van schoolfeesten (78%) en meefietsen naar buitenschoolse activiteiten (71%). Twee derde van de leerkrachten heeft aan dat het de afgelopen 5 jaar moeilijk is geworden om ouders te vinden voor zulke hand-en-spandiensten. 

 

Niet op schoolreisje

Ruim de helft van de leerkrachten geeft aan dat er af en toe activiteiten niet door kunnen gaan omdat er onvoldoende ouders bereid zijn om te helpen. 4% Van de leerkrachten geeft zelfs aan dat activiteiten zoals schoolreisjes váák niet doorgaan vanwege een gebrek aan hulpouders. 

 

Ouderraad en Medezeggenschapsraad

Ruim een kwart van de leerkrachten geeft aan dat het op hun school (zeer) moeilijk is om ouders te interesseren voor een plaats in de Ouderraad. Ruim de helft van de leerkrachten geeft aan dat dit in de afgelopen 5 jaar moeilijker is geworden. Voor de Medezeggenschapsraad zijn de cijfers nog slechter: bijna de helft van de leerkrachten heeft aan dat het (zeer) moeilijk is om hier ouders voor te vinden. 

 

Focus op schoolprestaties

Het is niet zo dat het onderwijs de ouders niet interesseert. Ze zijn juist erg gefocust op de leerprestaties van hun kind(eren). Ruim de helft van de leerkrachten geeft aan dat de ouders zich in de afgelopen 5 jaar intensiever zijn gaan bezighouden met de wijze waarop de leerkracht hun kind(eren) begeleidt naar goede leerprestaties. Ze vragen bijvoorbeeld tussentijdse gesprekken met de leerkracht, ze stellen kritische vragen en en sturen regelmatig een e-mail. Ruim de helft van de leerkrachten ziet dit als positief, maar 11% van de leerkrachten ziet deze 'bemoeienis' als (zeer) negatief. 

Driekwart van de leerkrachten vindt dat ouders zich naar de school steeds meer opstellen als consument die recht heeft op bepaalde prestaties die de school levert.

 

Help jij wel eens mee op de school van je kind(eren)? Met welke activiteiten dan? En hoe intensief houd jij je bezig met de wijze waarop de leerkracht je kind(eren) begeleidt naar goede leerprestaties?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

4 Voordelen van driftbuien

4 Sep 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355