Slapeloze nachten? Dit zijn de gevolgen!

10 Apr 2019

Als ouder van jonge kinderen is de kans groot dat je niet meer voldoende slaapt. Nachtvoedingen, night terrors, een ziek kind... Er zijn genoeg redenen te bedenken waardoor je die 8 uur per nacht niet meer haalt. Helaas is dit niet zo goed voor je lichaam. Het maakt je dik en ongezond...

 

Minder slaap

Uit onderzoek onder 5000 Duitse ouders blijkt dat moeders gemiddeld een uur minder per nacht slapen als voor de zwangerschap. Bij mij is het verschil trouwens groter hoor! Haha

Vaders verliezen gemiddeld 13 minuten slaap per nacht. 

Onderzoekers ontdekten dat het slaaptekort in ieder geval aanhoudt tot 6 jaar na de geboorte van het kind. Langer zou ook kunnen, maar ze hebben maar 6 jaar onderzocht.

Moeders geven tevens aan dat de kwaliteit van hun slaap minder is. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de verantwoordelijkheid die ouders voelen. 

 

Waarom slapen gezond is

In je slaap herstelt je lichaam. Vooral voor je hersenen is slaap belangrijk. In je brein voltrekken zich 's nachts allerlei belangrijke processen en die hebben tijd nodig. Als je hersenen die tijd niet krijgen, herstellen ze minder goed. 

Na 1 nacht slecht slapen, voel je je vaak als slap en chagrijnig. Je bent vatbaarder voor virussen en minder alert. Het beïnvloedt je reactietijd in dezelfde mate als alcoholgebruik. Ook vergoot slaaptekort op de lange termijn de kans op ziektes als diabetes, hartfalen, alzheimer, een hoge bloeddruk en zelfs op zelfmoord. Slaapexpert Matthew Walker zegt zelfs: "Hoe korter je slaapt, hoe korter je leeft."

 

En wist je dat je er dik van wordt? Uit een onderzoek uit 2004 blijkt dat mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen 30% meer kans hebben op overgewicht als mensen die 7 tot 9 uur per nacht slapen. Dit komt doordat een slaaptekort zowel je eetlust bevordert als het verlangen naar vet en koolhydraatrijke voeding. Daarnaast vergoot het de kans dat je op de bank blijft hangen in plaats van dat je in beweging komt. 

 

Tips voor meer/betere slaap

  • Elke dag op hetzelfde tijdstop opstaan.

  • Geen beeldschermen (tv, telefoon, tablet) meer in de 2 uur voordat je gaat slapen.

  • Maak je niet te druk om je totale slaaptijd. De kwaliteit is belangrijker dan de duur.

  • Gebruik een meditatie-app om in slaap te vallen zoals Headspace.

  • Powernaps! Niet langer dan een half uur trouwens, want dan kom je in een diepe slaap terecht en voel je je daarna duf. 

 

Slaap jij goed en voldoende?

 

Bronnen: https://bit.ly/2TxtrZY

https://bit.ly/2JCtOmr 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

4 Voordelen van driftbuien

4 Sep 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355