Waarom kinderen steeds slechter slapen

11 May 2019

Steeds meer kinderen hebben problemen met slapen. In Engeland werden er in 2012 nog 6520 kinderen onder de 16 jaar in het ziekenhuis opgenomen vanwege een slaapstoornis en in 2018 was dit aantal 9492! The Guardian publiceerde een onderzoek met daarin de oorzaken.

 

Beeldschermen

De belangrijkste oorzaak blijkt het beeldschermgebruik van kinderen te zijn. Kinderen zitten steeds vaker tot laat op de avond op hun telefoon of achter de computer of tablet. Deze beeldschermen stralen blauw licht uit wat de melatonine-aanmaak (het slaaphormoon) negatief beïnvloedt.

De melatonine-aanmaak begint door het beeldschermgebruik pas als zij 's avonds rustig in bed leggen waardoor het heel lang kan duren doordat zij in slaap vallen. En 's ochtends gaat natuurlijk wel de wekker weer gewoon...

Is het slechte slapen dan de schuld van social media-bedrijven? Volgens de onderzoekers niet. "We weten dat het blauwe licht van beeldschermen een goede nachtrust in de weg staat, maar dat heeft meer te maken met goed ouderschap dan met social media", zegt Tanya Goodin, schrijver van de boeken 'Digital Detox' en 'Stop staring at screens'.

 

Slaap is wel belangrijk

Michael Farquhur, adviseur op de afdeling slaapgeneeskunde in het Evelina kinderziekenhuis: "Als je niet goed slaapt, functioneer je niet zo goed. Als samenleving bagatelliseren we het belang van slaap, maar het is van fundamenteel belang voor veel dingen. Bijvoorbeeld, degenen die een chronische slaapstoornis hebben als jongvolwassene hebben meer kans op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer op latere leeftijd. Ik beschrijf slaap vaak als een APK voor je hersenen en je lichaam. Hoe langer je dit mist, hoe meer problemen dit veroorzaakt."

 

Bedtijden

De onderzoekers benadrukken dat vaste bedtijden heel belangrijk zijn en dat ouders hier strikt mee om moeten gaan. Vicki Dawson van de Children’s Sleep Charity: "We zien steeds meer gezinnen waarin beide ouders werken. Dit heeft vaak als gevolg dat kinderen later naar bed gaan. De bedtijd-routine wordt gehaast gedaan of soms zelfs helemaal overgeslagen."

 

Voedingspatroon

Tenslotte heeft een dieet vol suiker en energiedrankjes een negatieve invloed op een goede nachtrust. Direct, maar ook indirect. Overgewicht leidt namelijk ook tot slaapapneu, 1 van de belangrijkste slaapstoornissen. Niet genoeg slapen vergoot ook weer de kans op overgewicht. Het is dus een vicieuze cirkel. 

Michael Furqahar van het Evelina kinderziekenhuis: "We dachten altijd dat slaapproblemen een consequentie waren van obesitas, maar begrijpen steeds meer dat slapeloosheid juist leidt tot obesitas. Wanneer je te weinig slaapt, reageert het lichaam door de hormonen die honger en smaak reguleren aan te passen. Je verlangt naar ongezonde dingen wanneer je moe bent."

 

Het advies

Wat moet je dan doen als ouder om je kind wél goed te laten slapen?

 

  • Zorgen dat je kind aan het eind van de dag écht tot rust komt

  • Vaste bedtijden hanteren 

  • Zorgen voor een vaste bedtijd-routine

  • Ervoor zorgen dat je kind in het laatste uur voor het slapen geen beeldschermen (telefoon, tv, tablet etc.) meer gebruikt

 

Let jij op het beeldschermgebruik van je kinderen voor het slapen gaan?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

4 Voordelen van driftbuien

4 Sep 2019

1/10
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2019 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355