Welk ijsje kies je voor je kind?

22 Jul 2018

Oké, bijna alle voorverpakte ijsjes zijn ongezond. Maar er zit natuurlijk een groot verschil tussen een magnum en een perenijsje. Waar let je op als je op als je een ijsje voor je kind (of voor jezelf) zoekt dat niet super ongezond is? De consumentenbond zocht het uit!

 

Waterijs, roomijs of softijs?​

We kunnen wel stellen dat waterijsjes de beste keuze zijn. Deze ijsjes bevatten minder calorieën, geen vet en meestal ook vaak ook minder suiker dan in room-, yoghurt- of softijs. 

 

Ingrediënten waterijs

Opvallend is dat de ingrediënten van verschillende waterijsjes vrijwel identiek zijn: water, suiker, kleurstof en aroma's. De kleurstoffen zijn meestal natuurlijk en afkomstig van paprika of ander groente of fruit. 

In hele goedkope ijsjes zoals de vries- of ijslollies en dubbellikkers, zit meestal geen fruit. Die zijn om smaak gebracht met aroma's.

 

Eigenlijk zijn waterijsjes dus gewoon ingevroren limonade. Per 100 milliliter zit er ruim 2 keer zoveel in als in een pakje Wicky of Roosvicee Bosfruit. Maar, je krijgt niet 2 keer zoveel suiker binnen. Een waterijsje bevat namelijk minder milliliter dan een pakje sap of beker drinken. Hele grote waterijsjes uitgezonderd uiteraard.

Een waterijsje bevat meestal tussen de 30 en 70 kilocalorieën.

 

Dikmakers

In room-, yoghurt-, chocolade-, en softijs zitten veel meer dikmakers. De porties zijn vaak groter, er zit meer suiker in, er zit meer vet in en er zitten dus ook meer calorieën in. Een magnum (classic) bevat 250 kcal, 23 gram suiker en 12 gram vet. Een Mc Flurry Oreo bevat zelfs 426 kcal, 56 gram suiker (14 suikerklontjes!) en 10 gram vet, maar dat is natuurlijk ook een flinke portie.

 

Stomme trucjes

Fabrikanten gebruiken allerlei claims om ijsjes gezonder te laten lijken. Denk aan 'glutenvrij' of 'melkvrij'. Leuk voor mensen met een allergie, maar waterijsjes bevatten natuurlijk nooit gluten of melk. Daarnaast voegen veel fabrikanten extra vitamine C toe en dit zetten ze graag op het etiket. Maar de meeste kinderen hebben geen tekort aan deze vitamine en het ijsje wordt er echt niet gezonder of lekkerder van. 

 

A-merken vs. huismerken

Qua samenstelling zijn de ijsjes van huismerken vaak gelijk aan de ijsjes van de A-merken. Zo zit er in de perenijsjes van Festini net zoveel perenpuree als in de perenijsjes van de huismerken. Op de Festina-doos mag dan wel 'met echte peren' staan, maar in die van de huismerken zitten echt geen neppe! Ook bevatten ze net zoveel suiker en calorieën. 

 

Zelf maken

Uiteraard zijn zelfgemaakte ijsjes de gezondste keuze. En het is helemaal niet moeilijk. Gooi wat fruit in de blender, giet het in een ijsvormpje, zet het een paar uur in de vriezer en klaar! Als het een beetje dik is, kun je wat water toevoegen. Om het wat frisser te maken, kun je limoensap toevoegen. En mocht je eens wat anders willen, meng dan fruit met yoghurt.

 

Conclusie

De gezondste optie zijn zelfgemaakte ijsjes, maar als je ze liever uit de supermarkt haalt, zijn waterijsjes de beste keuze. Vooral raketjes en perenijsjes bevatten weinig calorieën en suiker. Na waterijs kun je het beste voor sorbetijs kiezen of voor yoghurtijs. Roomijs en softijs zijn de minst gezonde keuzes. Laat je niet gek maken door claims die fabrikanten op de verpakking zetten en ga gerust voor de ijsjes van de huismerken. Eetsmakelijk!

 

Welke ijsjes koop jij voor je kind? Wat is zijn/haar favoriete ijsje?

 

Bron: https://www.consumentenbond.nl/kindervoeding/kinderijsjes

 

*Als je een artikel koopt via een link uit dit artikel, ontvang ik hier een klein percentage over.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18) en Pip (aug '20), pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

Uitgelichte berichten

Wasbare luiers van Mooregreen: grote test

7 Jun 2020

1/9
Please reload

Nieuwsbrief
Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwste blogs
Please reload

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2020 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355