Zwanger? Overweeg je perineum te masseren

22 Jul 2019

Tijdens je bevalling komt er veel druk op je perineum te staan. Dit is het stukje tussen de vagina en de anus. Als je je perineum tijdens je zwangerschap regelmatig 'masseert', verklein je de kans op inscheuren en een 'knip' en kun je alvast oefenen met het ontspannen van dit deel van je lichaam terwijl er veel druk op staat. Dit laatste vermindert de pijn tijdens het persen. Super nuttig dus!

 

Waarom je perineum masseren?

Door je perineum te masseren, maak je het soepeler. Dit zorgt ervoor dat de kans op inscheuren of op een knip verkleint. Ook oefenen je alvast met het met het ontspannen van je perineum terwijl er veel druk op staat. Tijdens je bevalling staat er ook veel druk op je perineum. Als je tijdens je bevalling je perineum kunt ontspannen (zoals je tijdens de massages hebt geleerd), vermindert dat de pijn tijdens het persen.

 

Wie masseert je perineum?

Je kunt je eigen perineum masseren, maar je kunt ook je partner (of eventueel een ander persoon) vragen om dit bij je te doen. 

 

Wanneer en hoe vaak doe je dit?

Het advies is om 4 tot 6 weken voor de uitgerekende datum te beginnen. Je past de massage een paar keer per week toe. Als het na een aantal sessies goed lukt om te ontspannen, kun je de frequentie terugbrengen naar twee keer per week. Als je het moeilijk blijft vinden, kun je de massage vaker en misschien zelfs dagelijks toepassen.

 

Wat heb je nodig?

  • Je hebt eigenlijk maar 1 ding nodig: olie. Je kunt gebruikmaken van speciale olie (bijvoorbeeld die van Weleda), maar kokosolie, amandelolie of andere plantaardige oliën voldoen ook. Gebruik geen minerale olie.

  • Er zijn ook speciale apparaatjes op de markt (Epi-no) om je perineum te masseren. Je kunt het echter ook prima met je vingers zoals hieronder staat beschreven.

 

Stappenplan als je jezelf masseert

  1. Was je handen met water en zeep

  2. Zorg voor korte, schone nagels

  3. Zorg ervoor dat je comfortabel zit. Vaak vinden vrouwen het fijn om in een half-zittende positie te zitten op bed, ondersteund door kussens in de rug.

  4. Smeer je duimen in met olie

  5. Breng je duimen 2 tot 3 centimeter in in je vagina

  6. Druk naar beneden richting je anus en totdat je een licht branderig of trekkerig gevoel ervaart

  7. Neem de tijd om even te wennen aan dit gevoel en om je spieren te ontspannen

  8. Maak met je duimen een U-beweging gedurende 3 minuten. De ene duim gaat van rechts naar het midden en de andere duim van links naar het midden. Als je een klok voor je ziet gaat de ene duim van 4 uur naar 6 uur en de andere van 8 uur naar 6 uur.

  9. Probeer constant op je perineum te ontspannen. Dat is het doel.

  10. Herhaal dit een paar keer totdat je jezelf zo'n 10 minuten hebt gemasseerd.

  11. Als de massage comfortabeler wordt, verhoog je de druk met je duimen totdat het weer licht branderig of trekkerig aanvoelt. Waarschijnlijk is dit na 3 tot 4 massages.

 

Stappenplan voor de partner

  1. Was je handen met water en zeep

  2. Zorg voor korte, schone nagels

  3. Zorg ervoor dat de zwangere vrouw comfortabel zit. Vaak vinden vrouwen het fijn om in een half-zittende positie te zitten op bed, ondersteund door kussens in de rug.

  4. Smeer je wijsvingers in met olie

  5. Breng 1 wijsvinger in tot voorbij je tweede knokkel. 

  6. Buig je vinger in de juiste richting (richting de anus) totdat de zwangere vrouw druk en een licht branderig of trekkerig gevoel ervaart.

  7. Geef haar de tijd om aan dit gevoel te wennen en om te ontspannen

  8. Beweeg je vinger nu in een U-vorm gedurende 3 minuten. Dus naar links, terug naar het midden, naar rechts gedurende en weer terug naar het midden. Je zorgt ervoor dat de druk ongeveer hetzelfde blijft.

  9. Aan de zwangere vrouw de taak om zich te concentreren en haar perineum te ontspannen

  10. Is de zwangere vrouw aan de massage gewend? Probeer het dan met 2 wijsvingers. De ene vinger gaat naar links en terug en de andere gaat naar rechts en terug en dat tegelijkertijd. 

  11. Als de massage comfortabeler wordt voor de zwangere vrouw, verhoog je de druk totdat het weer licht branderig of trekkerige aanvoelt. Waarschijnlijk is dit na 3 tot 4 massages.

 

Heb je vragen? Neem dan contact op met je verkoskundige of gynaecoloog.

 

Heb jij ervaring met perineum massage? Zou jij dit overwegen?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nieuwste blogs
Please reload

Volg Online opvoeden ook op Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Nieuwsbrief
Uitgelichte berichten

De bevaltrends in 2020

17 Jan 2020

1/8
Please reload

Over mij

Welkom op onlineopvoeden.nl!


Online opvoeden is een mamablog over het opvoeden en opgroeien van jonge kinderen vanuit de theorie én de praktijk.

 

Ik ben Femke: trotste moeder van Mees (sept '18), zwanger van een tweede kindje, pedagoog en doula. Ik schrijf graag blogposts over de ontwikkeling en de opvoeding van kinderen, maar ook over leuke weetjes, activiteiten, baby- en kinderspullen én over mijn eigen zoektocht in het (natuurlijk) ouderschap. Tenslotte deel ik regelmatig tips en ervaringen van andere moeders op mijn blog.

 

Lees je gezellig mee?

  • Facebook
  • Instagram

© Copyright 2020 Online opvoeden. Alle rechten voorbehouden. / Culemborg / info@onlineopvoeden.nl / 0621932822 kvk nummer: 68597355